Social media beheer voor Save the Children Nederland
De opdrachtgever
Save the Children Nederland
Branche
Goede doel(en)
Diensten
Contentstrategie | Social media Grafisch design
Platform
Instagram & Facebook
De doelstelling
Als goededoelenorganisatie bouwt Save the Children al jaren aan haar zichtbaarheid op social media. Om de community verder uit te bouwen én interactie te stimuleren is een nieuwe, verstevigde contentstrategie voor Instagram & Facebook uitgerold. Dit met als doel om op beide kanalen het bereik en de interactie met de community te vergroten.
Het resultaat
Met de contentstrategie is het aantal volgers op Instagram sterk gestegen. Van 5.120 volgers naar 7.839 volgers in een jaar tijd: een groei van 50%. Hiervoor heeft Digital Diver Mandy een jaar lang interim op locatie bij Save the Children gewerkt.
Doelgroep- & kanaalanalyse
Allereerst is er een doelgroep- en kanaalanalyse uitgevoerd. Hoe ziet de online presence van Save the Children er nu uit? Wat doen concurrenten? En waar liggen nog kansen? Zo bleek Instagram een kanaal met veel potentie. Op basis van de analyse is de contentstrategie opgezet. Een strategie in woord én beeld. Met designs die volledig aansluiten bij de organisatie en de doelgroep, was de contentstrategie compleet. Het plan is in structurele content uitgerold en tussentijds geanalyseerd en gemonitord.
Kanaalstrategie per doelgroep
De doelgroep van Facebook van Save the Children verschilt voor een deel met de doelgroep van de Instagram. Zo worden Facebook-volgers blij van feel good posts, inhakers en persoonlijke verhalen. Op Instagram lag de focus op expainer content, activistische posts en het werk van Save the Children. Dit betekent ook dat de content-vorm verschillend was per kanaal. Denk bij Instagram aan carrousels, reels en stories. Op Facebook plaatsten we vooral (traditionele) visuals en video’s.
Kanaalstrategie per doelgroep
De doelgroep van de Facebookpagina van Save the Children verschilt enorm met de doelgroep van de Instagrampagina. Waar op Facebook vooral 60-plussers de pagina volgen, bestaan de Instagramvolgers voornamelijk uit meiden en vrouwen tussen de 15 en 45 jaar. De doelgroep op Facebook wordt blij van storytelling, feel good posts, inhakers en persoonlijke verhalen. Op Instagram legde we daarentegen meer de focus op het beeld, vertelden we waar we mee bezig zijn en zetten we Save the Children neer als merk. Kortom: een effectieve kanaalstrategie per doelgroep!
Interactie & beheer
Minstens zo belangrijk als het ontwikkelen van de content, is de interactie met de doelgroep. Hoe reageren zij op de social post? En wat leeft er in de samenleving? Voor Save the Children namen we een gedeelte van de online webcare over. Naast Facebook en Instagram ook voor LinkedIn, X & YouTube. Door te weten wat er speelt, zorgden we ervoor dat de content naadloos aansloot op de behoefte van de doelgroep.
Mandy van der Mond
Digital Diver voor dit project
Mandy was Interim Social Media Marketeer bij Save the Children. Zij nam een jaar lang de verantwoordelijkheid van het Facebook- en Instagram-kanaal op zich. Ze ontwikkelde de contentstrategie, schreef de copy en zorgde voor de beelden voor beide kanalen. Daarnaast analyseerde ze de resultaten, stuurde ze bij én werkte mee aan diverse campagnes.