Videomarketing anno 2024: dit zijn de trends

In een tijd waar de digitale wereld continu verandert, blijft videomarketing een krachtig instrument. Gemiddeld besteden mensen ongeveer 3 uur per dag aan het bekijken van video’s op hun telefoon. Dat deze ontwikkeling een kans vormt voor jouw contentstrategie, hoeven we je vast niet uit te leggen. Wel is het essentieel om up to date te zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van videomarketing.  Van shortform content tot video’s zonder audio: in deze blog delen we je de videomarketingtrends van 2024.

 #1 Personalisatie

Op social media en andere online platforms is het aanbod enorm, wat het voor consumenten moeilijk maakt om te bepalen waar ze hun aankopen doen. Daarom is het opbouwen van een persoonlijke band met de klant cruciaal. Kijkers zijn nieuwsgierig naar wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Door hen een persoonlijke ervaring te bieden door middel van video, vergroot je de kans dat ze zich verbonden voelen met jouw bedrijf, wat vervolgens kan resulteren in een hogere conversieratio.

Online marketeer Anne Lotte

#2 Shortform content

Die korte spanningsboog, herken je dat? Tegenwoordig willen we allemaal zo veel mogelijk informatie inwinnen, maar graag in zo min mogelijk tijd. Social media platformen zoals TikTok en Instragram zijn hiervoor goed geschikt. Content op dit soort kanalen noemen we: shortform content. Dit type content is verticaal gefilmd, bevat vaak trending audio en zijn over het algemeen niet langer dan 60 seconden.

Korte content is vooral geliefd bij de ‘adem generatie’, ook wel bekend als Generatie Z. Met de term ‘adem generatie’ bedoelen we de extreem korte aandachtspanne van deze groep mensen. Als een video meteen boeit binnen de tijd die ze nodig hebben voor één ademhaling, verlies je ze en scrollen ze alweer door naar de volgende video. Over het algemeen verlies je de kijker na ongeveer 3 seconden, los van laadtijden en eventuele voorafgaande advertenties.

#3 Smartphone productie

Het tijdperk van kostbare producties met professionele opnameapparatuur ligt achter ons. In 2024 kun je je content gewoon opnemen met je eigen smartphone. Zelfs bedrijven die over deze apparatuur en dit budget beschikken, kiezen ervoor om video’s te schieten met een telefoon. Waarom? Omdat kijkers zich op deze manier beter kunnen verplaatsen in de content, omdat de video’s minder professioneel en daardoor minder afstandelijk aanvoelen.

#4 Video’s zonder audio

Social media wordt niet alleen thuis gebruikt, maar ook op school, het werk, bij familie en vrienden, en zelfs onderweg. Niet overal is het passend om met het geluid aan door jouw TikTok-feed te scrollen. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden in je contentstrategie. Zorg ervoor dat de kijker belangrijkste boodschap van jouw video ook zonder geluid begrijpt. Een voorbeeld is het toevoegen van ondertiteling aan je content. Daarnaast kunnen visuele elementen en tekstanimaties de boodschap versterken, zelfs zonder audio.

Door deze trends in overweging te nemen en ze toe te passen in jouw videomarketingstrategie, kun je jouw doelgroep beter bereiken. Heb je hulp nodig bij het bepalen van de juiste strategie voor je videomarketing? Neem contact op met één van onze adviseurs, we helpen je graag!