Zo doe je effectief zoekwoordenonderzoek: jouw stappenplan

Als marketeer weet je als geen ander dat het hebben van een sterke online aanwezigheid essentieel is voor het succes van je bedrijf. Eén van de sleutels tot het vergroten van je online zichtbaarheid is het gebruik van de juiste zoekwoorden. Maar, hoe vind je die? In deze blog geven we je een stappenplan voor een effectief zoekwoordenonderzoek, zodat je beter begrijpt wat je potentiële klanten online zoeken en hoe je daarop kunt inspelen.

Waarom is zoekwoordenonderzoek zó belangrijk?

Voordat we je alle ins & outs geven over hoe je zoekwoordenonderzoek doet, is het belangrijk om te weten waarom onderzoek doen naar zoekwoorden nou zo belangrijk is. Een zoekwoordenonderzoek vormt namelijk de basis van je SEO-strategie. De juiste inzet van SEO (Search Engine Optimization) vergroot je kans dat je website wordt gevonden door mensen die op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt. Het resultaat? Meer verkeer naar je website en uiteindelijk meer potentiële klanten.

Zoekwoordenonderzoek

Stap-voor-stap: een effectief zoekwoordenonderzoek

1. Brainstorm

Start een brainstormsessie waarbij je alle relevante mogelijkheden opschrijft voor jouw bedrijf, producten en of diensten. Laat je gedachten de vrije loop tijdens deze sessie en maak een lijst met zoekwoorden en zinsdelen die verband houden met jouw producten, diensten of branche. Stel jezelf de vraag: “Welke zoekopdrachten zou ik (of de potentiële klant) invoeren in Google als ik op zoek ben naar mijn bedrijf, product of dienst?”. Denk hierbij ook aan variaties, synoniemen en gerelateerde termen.

2. Check de concurrentie

Nu je een lijst hebt met verschillende zoekwoorden, is het tijd om de concurrentie te bekijken. Door deze zoekwoorden in Google te typen, kun je zien welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken. Dit geeft je een beter inzicht in de markt. Google geeft ook automatisch suggesties weer gebaseerd op veelvoorkomende zoekwoorden wanneer je iets in de zoekbalk invoert.

3. Kies voor short- en long tail zoekwoorden

Bij het vinden van de juiste zoekwoorden, is het van belang om het onderscheid tussen short- en long tail zoekwoorden te begrijpen. Short tail zoekwoorden, die bestaan uit 1-2 woorden, zijn algemene termen met een hoog zoekvolume. Long tail zoekwoorden, bestaande uit vier of meer woorden, zijn specifieker en hebben doorgaans een lager zoekvolume.

De perfecte balans is een mix van beide typen zoekwoorden gebruiken in je strategie. Waarom? Dit stelt je in staat om een breed scala aan potentiële klanten te bereiken. Hoewel veel bedrijven zich focussen op short tail zoekwoorden vanwege het hoge zoekvolume, is het belangrijk om te onthouden dat de concurrentie van short tail zoekwoorden veel hoger is dan bij long tail zoekwoorden.

4. Gebruik een keyword planner tool

Verschillende tools kunnen je helpen bij het vinden van relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf. Een van de meest bekende tools is de Google Keyword Planner. Dit is een gratis tool, die je kunt terugvinden in je Google Ads account. Naast het vinden van suggesties voor zoekwoorden, biedt de Goolge Keyword Planner ook inzicht in het zoekvolume, de concurrentie en de voorgestelde biedingen voor betaalde advertentie.

5. Monitoren en optimaliseren

Een zoekwoordenonderzoek is niet een eenmalige taak. Om de relevantie van je inzichten in het zoekgedrag van je doelgroep te behouden, is het goed om regelmatig te monitoren en optimaliseren. Hoe? Houd trends, veranderende behoeften en actualiteiten in de gaten om voortdurend nieuwe ideeën te genereren.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Wij helpen je daar graag bij! Neem vrijblijvend contact met ons op.